ElevmedlesebokogtalesyntesepåiPad01 Lesekvart ((15min. lesing)) er et ganske vanlig rituale i mange klasserom. I 1C gjorde vi det til en daglig greie for noen uker siden, og vi bruker det som det første punktet på agendaen, før “samling” med dagens dato, sugerør ((vi trekker et sugerør for hver dag vi har gått på skolen. Pr. i dag har vi 116 117 sugerør i et glass)) osv.

Lesekvart er en fin måte å starte dagen på, alle vet hva de skal gjøre, og ettersom ritalet blir etablert faller klassen ganske fort til ro. Elevene kan velge om de vil lese i boka de bruker til veiledet lesing, boka de har lånt på skolebiblioteket eller finne en bok i klassens bokkasse ((donert av foreldregruppa på oppfordring ved skolestart)).

I Lesekvart er reglene enkle. Alle skal ha nesa i en bok, det er lov å sitte sammen med en elev på samme gruppa OG du får lov å ha iPaden oppe om du sitter med en skriveapp med talesyntese. Når to sitter sammen hender det en avleser boka, og den andre taster. Egentlig en ganske god måte å repetere bokstaver, bokstavlyd og øve på flere ord enn de høyfrekvente.

Og det aller beste: Dette var virkelig ikke min idé. I et lesekvart satt plutselig en elev med iPaden ved siden av boka og skrev av. Min første tanke var “Nei, ikke iPad nå!”, men neste dag prøvde heldigvis to elever til seg, og da omgjorde jeg mitt eget regelrytteri. 

I 1C praktiserer vi nå en helt egen variant av “å skrive seg til lesing”.

ElevmedlesebokogtalesyntesepåiPad02